Kurs og foredrag

  • Ingen arrangementer akkurat nå.

Aktuelt

Slik holder du styr på visittkortene

20. mars, av David Stiernholm
David Stie...
Les mer

Orden i kaoset

27. februar, av Pål Stavrum
Jeg strever med det samme som svært mange andre (kanskje og...
Les mer

Få system i papirene

17. oktober, av David Stiernholm
Hvor gjør du av alt materiale som er «kjekt å ha»? De...
Les mer
Pål Stavrum

Hold ut og nå målene dine

17. august 2013 satte jeg meg som mål å løpe en halv maraton (21 kilometer og 97 meter), og bruke maks 6 minutter per kilometer på det. Målet skulle nås innen 17. november, og jeg nådde det!

Å sette seg mål, og faktisk gjøre det som skal til underveis for å nå målene, er helt avgjørende hvis du ønsker å endre noe. Uansett om det gjelder økonomi, næringsvirksomhet, læring/utdanning, helse, trening eller andre områder som er viktige for deg.

Og tro meg: Jeg hadde ikke gode forutsetninger for nå halvmaraton-målet.

Tut og kjør

Min idrettslige bakgrunn er nokså sjuskete. I barneårene gikk jeg på ski, og konkurrerte fram til jeg kom i 12-årsalderen. Og på sommeren var det fotball – og terrengløp. Som for øvrig jeg og mine brødre hatet som pesten.

Alvorlig sykdom i barne- og tenårene gjorde at jeg måtte kutte ut all sportslig aktivitet (selv om jeg ble en racer på å trikse med ball).

I halvvoksen og voksen alder har jeg gjort samme tabbe som mange andre: Overvurdert min fysiske tilstand, blitt skadet og operert begge knærne, brukket arm på hasardiøs bedriftsidrett osv.

Alt fordi jeg ikke satte meg mål og gjorde det som skulle til for å nå dem. Hver dag. Jeg hoppet bare rett oppi det og lot det briste eller bære. Lot meg styre av innfall og det som skjedde rundt meg.

Gjøre det som skal til

Én ting er å sette seg mål. En helt annen ting er å gjøre det som skal til for å nå målene. Det er dette som utgjør forskjellen på den som lykkes og den som mislykkes.

Bare tenk på nyttårsforsettene. I jubelrusen blant nyttårsraketter, sjampanje og konfekt og konfetti setter vi oss mål: Vi skal slutte å røyke, komme i bedre form, gå ned x antall kilo osv. Treningssentrene fulle av ivrige trimmere i starten på januar, og nikotinplastersalget går strykende.

I slutten av januar er det god plass på treningssentrene, og tobakksalget tar seg opp igjen.

Hvorfor er det slik? Når vi innerst inne vet at gjennomføring og måloppnåelse gir oss mestringsfølelse og et bedre liv?

Hold ut i endringsprosessen

Jeg tror at en av  de viktigste årsakene er at vi ikke tar nok på alvor at enhver endring av vaner fører deg ut i en bølgedal av frustrasjon og desperasjon. Det er i denne bølgedalen det er viktig at du holder ut, og at du har laget deg et sett av daglige gjøremål du forplikter deg til å utføre.

De to amerikanske psykologene Don Kelley og Daryl Connor kaller denne prosessen «The Emotional Cycle of Change», og de hevder at vi ved alle endringer går gjennom en slik syklus.

Hvis du driver næringsvirksomhet har du kanskje en forretningsplan liggende et sted. Der har du sikkert også nedfelt et mål eller flere. Hva gjør du for å nå disse målene?

Utfordringa er at det ofte blir for stor avstand mellom visjon, langsiktige mål, kortsiktige mål og det du faktisk gjør hver dag for å nå dem – både privat og i jobbsammenheng.

Dette er noe av det jeg snakker om på mitt kurs «Bruk tida bedre», og det er, mener jeg, noe av det viktigste vi kan ta tak i hvis vi ønsker å lykkes privat og i yrkessammenheng og å få gamlelandet til å rulle videre når olje- og gassflammen dør ut.

Hvis du jobber godt med dette, og samtidig får fjernet det overveldende antallet unødvendige gjøremål, er du på god vei til å lykkes.

Men husk å stå på også når du i endringsprosessen er nede i desperasjonsdalen, der du tenker at alt egentlig fungerte ganske bra tidligere, også….

Legg igjen et svar